Bijlagen

Incidentele baten en lasten

In onderstaande tabellen zijn de incidentele lasten, de incidentele baten en de incidentele en verrekeningen met reserves opgenomen. Het totaal hiervan zijn de incidentele baten en lasten. In het hoofdstuk "Lasten en baten" is een totaaloverzicht gegeven van het begrote saldo en de opbouw daarvan in een structureel en een incidenteel deel.

0. Bestuur en ondersteuning

College kabinetszaken - 80 jaar vrijheid & Samenwerking organiseren ALV M50

66

In 2025 viert Nederland 80-jaar vrijheid. Om de viering ook in Leidschendam-Voorburg vorm te geven is budget beschikbaar gesteld in de kadernota 2025. De M50 is een netwerk van middelgrote gemeenten in Nederland, gericht op het uitwisselen van kennis, ervaringen en best practices op het gebied van stedelijke ontwikkeling, duurzaamheid en sociale innovatie. De M50 houdt twee keer per jaar een algemene ledenvergadering (ALV) en de gemeente Leidschendam-Voorburg is gastheer van de ALV in voorjaar 2025.

Tot en met 2025

Nee

Subtotaal

66

0

0

0

2. Mobiliteit en bereikbaarheid

Smart Mobility - taskforce mobiliteit

222

Budget voor het organiseren en realiseren van toe te passen verkeersmaatregelen, die de doorstroming rondom de Mall verbeteren.

Tot en met 2025

Ja

Aanlegplaatsen in de Vliet - verduurzaming

80

Vanuit het coalitieakkoord is er incidenteel geld beschikbaar gesteld om bij de aanlegplaatsen in de Vliet, onder andere nabij historisch erfgoed, aandacht te besteden aan duurzaamheid.

In 2025

Ja

Ondergrondse hoogspanningskabels

250

150

Vanuit de reserve ondergrondsbrengen hoogspanningskabels worden de onttrekkingen die nodig zijn voor het basisontwerp, ter begroting gebracht.

2025-2026

Ja

Subtotaal

552

150

0

0

3. Economie

Aanleg glasvezelkabel

200

Op basis van de motie Voortzetting operatie stoeptegel worden de degeneratievergoedingen langer ingezet voor de extra reparatiewagen. De inkomsten worden hiertoe gestort in de algemene reserve en gedurende 4 jaar gefaseerd ingezet voor het operationeel houden van de reparatiewagen.

Tot en met 2028

Ja

Subtotaal

200

0

0

0

4. Onderwijs

Verduurzaming onderwijsvastgoed

1.245

595

395

395

Met het onderwijsveld zijn nadere afspraken gemaakt over het verduurzamen van onderwijsvastgoed. De gemeente ondersteunt de begeleiding van de scholen in het proces en met financiële middelen. Er is een stimuleringsregeling verduurzaming onderwijshuisvesting. Onderwijsinstellingen kunnen voor bestaand vastgoed gebruikmaken van deze regeling voor betere isolatie, ventilatie en het terugdringen van energieverbruik, waarbij 50% van de investeringskosten worden vergoed door de gemeente. Voor nieuwbouw van onderwijsvastgoed stelt de gemeente extra middelen beschikbaar om te investeren in bovenwettelijke maatregelen met als doel de gebouwen richting ENG te brengen.

2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023

Ja

Nationaal Programma Onderwijs

30

Voor Nationaal Programma Onderwijs is er vanuit het Rijk geld beschikbaar gesteld als SPUK voor het wegwerken van Covid-19 gerelateerde onderwijsachterstanden. Deze werkzaamheden zijn gestart in 2023.

Tot en met 2025

Nee

Exploitatielasten BVO

1.350

Betreft de kosten van het versneld afschrijven boekwaarde van St. Maartenscollege.

2025, raadsbesluit iBabs 3226, 4 juli 2023

Ja

Jaarprogr Onderwijshuisvesting

425

825

825

Tijdelijke huisvestingskosten in verband met de sloop van het St. Maartenscollege.

2025, raadsbesluit iBabs 3226, 4 juli 2023

Ja

Subtotaal

1.275

2.370

1.220

1.220

5. Sport, cultuur en recreatie

Zwembaden - energiekosten

175

175

Door het afsluiten van nieuwe energiecontracten door Sportfondsen Nederland stijgen de kosten fors ten opzichte van 2023.

Tot en met 2026

Ja

Subtotaal

175

175

0

0

6. Sociaal domein

Sterk voor Noord

870

Budget is bedoeld ter versterking van een aantal wijken in de gemeente. Het budget is verdeeld in drie opgaven, Jeugd en Onderwijs, Financiële zelfredzaamheid en Fijn en veilig wonen. Met het programma Sterk voor Noord wil de gemeente samen met organisaties en inwoners ervoor zorgen dat de achterstanden in Leidschendam-Noord op het gebied van onderwijs, financiële zelfredzaamheid en wonen worden ingelopen, en in een periode van 20 jaar stijgen naar het gemiddelde niveau van de gemeente Leidschendam-Voorburg.

In 2025

Ja

Langer Zelfstandig Wonen

1.350

1.350

1.350

1.300

Voor Langer Zelfstandig Wonen is er een nieuw beleidsplan opgesteld (iBabs 3831) om voor de komende jaren diverse locaties beschikbaar te maken voor dit doel. Het budget is verdeeld in de volgende opgaven: toegankelijke nieuwbouw, ondersteuning langer zelfstandig wonen, collectieve woningaanpassing en communicatiecampagne.

Tot en met 2030

Ja

Integraal Zorgakkoord - Extra uitbreiding Welzijn op Recept

80

Het IZA is een landelijke set van maatregelen welke gericht zijn op de toegankelijkheid, de kwaliteit en de betaalbaarheid van de zorgkosten. Via de centrumgemeente Zoetermeer ontvangen wij gelden uit de SPUK IZA. De bedragen worden jaarlijks toegekend op basis van aangeleverde plannen (iBabs 3733).

Tot en met 2026

Ja

Minimabeleid - Leefgeld Vluchtelingen Oekraïne

600

Budget voor leefgeld (kleding/voedsel) t.b.v. Oekraïners.

In 2025

Ja

(Nood)opvang vluchtelingen - Oekraïne crisis

5.000

De gemeente maakt in 2025 kosten rondom het organiseren van de opvang van de vluchtelingen uit Oekraïne, waaronder huur-, personeels- en energiekosten. Het Rijk vergoedt een maximaal bedrag van € 61 per opvangplek per dag. Op basis van de aangemelde opvangplekken ontvangt de gemeente een vergoeding.

Tot en met 2025

Ja

Subtotaal

7.900

1.350

1.350

1.300

7. Volksgezondheid en milieu

Opstart Lokale Preventieakkoord

28

Het Opstart Lokale Preventieakkoord is een SPUK ten behoeve van het het opstarten van preventieve maatregelen om overgewicht, sociale isolatie en andere sociale problemen tegen te gaan. Per 2024 is deze opgegaan in de SPUK GALA. In 2025 worden nog de laatste acties uit de oude regeling uitgevoerd.

Tot en met 2025

Ja

Integraal Zorgakkoord

472

Het IZA is een landelijke set van maatregelen welke gericht zijn op de toegankelijkheid, de kwaliteit en de betaalbaarheid van de zorgkosten. Via de centrumgemeente Zoetermeer ontvangen wij gelden uit de SPUK IZA. De bedragen worden jaarlijks toegekend op basis van aangeleverde plannen. Dit budget bestaat uit de volgende opgaven: regionale preventiestructuur, preventie kansrijke start extra, mentale gezondheid preventie jeugd, aanpak overgewicht, mentale gezondheid ontwikkeling achterstand en verbinding medisch sociaal domein (iBabs 3733).

Tot en met 2026

Ja

Gemeentebrede aanpak energietransitie (bestemmingsreserve)

115

115

115

115

In het onderdeel gemeentebrede aanpak energietransitie, zijn de volgende activiteiten ondergebracht: Stimuleren van energiebesparing of duurzame opwek bij vastgoed, Faciliteren van duurzaamheidsinitiatieven, Begeleiding van VvE’s bij het aanvragen van subsidie voor een DMJOP en het vervolgtraject. Organisatie van collectieve inkoopacties, Onderzoeken, advies en begeleiding.

2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023

Ja

Basisfinanciering gemeentebrede aanpak energietransitie

1.376

1.056

1.056

1.056

In het onderdeel gemeentebrede aanpak energietransitie zijn de volgende activiteiten ondergebracht: Personele activiteiten van het programma. Met deze regeling kunnen andere collega's en/of externe deskundigen ingehuurd worden. De gemeente krijgt hierdoor tijd om de interne organisatie te versterken voor het uitvoeren van klimaat- energietaken.

2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023

Ja

Subtotaal

1.991

1.171

1.171

1.171

8. Bouwen en Wonen (VHLOSV)

Grondexploitaties

29.327

23.817

9.856

2

Mutaties op basis van het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties 2024 (MPG 2024).

Tot einde grondexploitaties (is nu 2029)

Ja

Basisfinanciering Wijkaanpakken Energietransitie

471

520

620

620

Voor de uitvoering van de wijkaanpakken, blijft het nodig om in het bestedingsplan zorg te dragen voor voldoende financiële ruimte om alle wijken tot 2050 te ondersteunen in de transitie naar het gebruik van gas naar schone energie. Deze post betreft voornamelijk personele capaciteit om dat te realiseren.

2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023

Ja

Herbestemming Huize Swaensteyn

85

Met de motie Bestemming huize Swaensteyn (ID 796) heeft de raad het college verzocht om passende alternatieven te vinden voor een bestemming van Huize Swaensteyn en een daarbij horende business case uit te werken.

Tot en met 2025

Ja

Nationaal Isolatieprogramma

497

497

Isolatieprogramma t.b.v. het nemen van energiebesparende maatregelen eventueel in samenhang met energiezuinige ventilatiemaatregelen in slecht geïsoleerde woningen van eigenaar/ bewoners en slecht geïsoleerde woningen van leden van een VvE, woonverenigingen en wooncorporaties.

Tot en met 2026

Ja

Planfinanciering Heuvel-Amstelwijk

242

242

242

Met deze regeling kunnen andere collega's en/of externe deskundigen ingehuurd worden voor werkzaamheden in de Heuvel-Amstelwijk. De gemeente krijgt hierdoor tijd om de interne organisatie te versterken voor het uitvoeren van klimaat- energietaken.

Tot en met 2027

Ja

SPUK aanpak Energiearmoede

210

Deze uitkering wordt door het Rijk verstrekt onder voorwaarde dat deze middelen worden besteed aan ondersteuning van huishoudens (huurders en eigenaar bewoners) met een laag besteedbaar inkomen die te maken hebben met de lagere energetische kwaliteit van de woningen.

Tot en met 2025

Ja

SPUK proeftuin aardgasvrije woningen

400

400

400

400

In de strategie staat het terugdringen van de warmtevraag in gebouwen en woningen centraal. Met een energielabel A of B zijn woningen en utiliteitsgebouwen geschikt voor lage temperatuur verwarming. Hiervoor komen duurzame, lokale bronnen (bodem, lucht, water) in beeld. We streven daarom naar verduurzaming van het vastgoed naar gemiddeld energielabel B in 2050. In de periode tot 2030 start de gemeente met de eerste 4 transitiewijken (circa 6.000 woningen). Voor deze wijken is een warmtevraagreductie voorzien van circa 56TJ. Het doel is dat circa 25% van die 6.000 woningen in 2030 van het gas af is. De gemeente zet in op 35% energiebesparing in de bestaande woningvoorraad in 2050 ten opzichte van 2015. Deze voorbereidende activiteiten hebben nog niet direct geleidt tot woningen en gebouwen die aardgasvrij zijn gemaakt. Zoals beschreven in de planning in de aanvraag voor de Rijksbijdrage zullen de eerste woningen en gebouwen in de wijk naar verwachting na 2025 aardgasvrij gemaakt worden.

Tot en met 2030

Ja

Stimuleringsregelingen Energietransitie

1.100

1.100

750

750

De stimuleringsmaatregelen hebben betrekking op de gemeentebrede aanpak, educatie en subsidies. Naast de wijkaanpak kennen we een gemeentebrede aanpak energietransitie. We informeren inwoners en we organiseren collectieve inkoopacties. In het kader van educatie verzorgen we lespakketten voor scholen.

2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023

Ja

Subtotaal

32.332

26.576

11.868

1.772

Totaal incidentele lasten

44.491

31.792

15.609

5.463

Incidentele baten

2025

2026

2027

2028

Aard van het budget/toelichting (1)

Looptijd (2)

Materiele omvang (3) ja of nee?

2. Mobiliteit en bereikbaarheid

Smart Mobility

160

Er zijn voor de verkeersmaatregelen rondom de Mall lasten opgenomen onder Smart Mobility. Onderdeel van deze lasten zijn de inzet van verkeersregelaars. Voor dit stuk ontvangen we een bijdrage van de Mall.

Tot en met 2025

Ja

Subtotaal

160

0

0

0

3. Economie

Aanleg glasvezelkabel

200

Op basis van de motie Voortzetting operatie stoeptegel worden de degeneratievergoedingen langer ingezet voor de extra reparatiewagen. De inkomsten worden hiertoe gestort in de algemene reserve en gedurende 4 jaar gefaseerd ingezet voor het operationeel houden van de reparatiewagen.

Tot en met 2028

Ja

Subtotaal

200

0

0

0

4. Onderwijs

Nationaal programma onderwijs

30

Voor Nationaal Programma Onderwijs is er vanuit het Rijk geld beschikbaar gesteld als Specifieke Uitkering voor het wegwerken van Covid-19 gerelateerde onderwijsachterstanden. Deze werkzaamheden zijn gestart in 2023.

iBabs 3290, raadsbrief 31 maart 2023

Ja

Subtotaal

30

0

0

0

6. Sociaal Domein

Integraal Zorgakkoord (IZA) - Extra uitbreiding Welzijn op Recept

80

Het IZA is een landelijke set van maatregelen welke gericht zijn op de toegankelijkheid, de kwaliteit en de betaalbaarheid van de zorgkosten. Via de centrumgemeente Zoetermeer ontvangen wij gelden uit de SPUK IZA. De bedragen worden jaarlijks toegekend op basis van aangeleverde plannen (iBabs 3733).

Tot en met 2026

ja

Minimabeleid - Leefgeld Vluchtelingen Oekraïne

600

Budget voor leefgeld (kleding/voedsel) t.b.v. Oekraïners.

In 2025

ja

(Nood)opvang vluchtelingen - Oekraïne crisis

5.000

De gemeente maakt in 2025 kosten rondom het organiseren van de opvang van de vluchtelingen uit Oekraïne, waaronder huur-, personeels- en energiekosten. Het Rijk vergoedt een maximaal bedrag van € 61 per opvangplek per dag. Op basis van de aangemelde opvangplekken ontvangt de gemeente een vergoeding.

Tot en met 2025

Ja

Subtotaal

5.680

0

0

0

7. Volksgezondheid en milieu

Basisfinanciering gemeentebrede aanpak energietransitie

1.376

1.056

1.056

1.056

In het onderdeel gemeentebrede aanpak energietransitie zijn de volgende activiteiten ondergebracht: Personele activiteiten van het programma. Met deze regeling kunnen andere collega's en/of externe deskundigen ingehuurd worden. De gemeente krijgt hierdoor tijd om de interne organisatie te versterken voor het uitvoeren van klimaat- energietaken.

2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023

Ja

Integraal Zorgakkoord (IZA) - Mentale gezondheid preventie jeugd

472

Het IZA is een landelijke set van maatregelen welke gericht zijn op de toegankelijkheid, de kwaliteit en de betaalbaarheid van de zorgkosten. Via de centrumgemeente Zoetermeer ontvangen wij gelden uit de SPUK IZA. De bedragen worden jaarlijks toegekend op basis van aangeleverde plannen. Dit budget bestaat uit de volgende opgaven: mentale gezondheid preventie jeugd, regionale preventiestructuur, aanpak overgewicht, preventie kansrijke start extra, mentale gezondheid ontwikkeling achterstand en verbinding medisch sociaal domein (iBabs 3733).

Tot en met 2026

ja

Opstart Lokale Preventieakkoord

28

Het Opstart Lokale Preventieakkoord is een SPUK ten behoeve van het het opstarten van preventieve maatregelen om overgewicht, sociale isolatie en andere sociale problemen tegen te gaan. Per 2024 is deze opgegaan in de SPUK GALA. In 2025 worden nog de laatste acties uit de oude regeling uitgevoerd.

Tot en met 2025

Ja

Subtotaal

1.876

1.056

1.056

1.056

8. VHLOSV

SPUK proeftuin aardgasvrije woningen

400

400

400

400

In de strategie staat het terugdringen van de warmtevraag in gebouwen en woningen centraal. Met een energielabel A of B zijn woningen en utiliteitsgebouwen geschikt voor lage temperatuur verwarming. Hiervoor komen duurzame, lokale bronnen (bodem, lucht, water) in beeld. We streven daarom naar verduurzaming van het vastgoed naar gemiddeld energielabel B in 2050. In de periode tot 2030 start de gemeente met de eerste 4 transitiewijken (circa 6.000 woningen). Voor deze wijken is een warmtevraagreductie voorzien van circa 56TJ. Het doel is dat circa 25% van die 6.000 woningen in 2030 van het gas af is. De gemeente zet in op 35% energiebesparing in de bestaande woningvoorraad in 2050 ten opzichte van 2015. Deze voorbereidende activiteiten hebben nog niet direct geleidt tot woningen en gebouwen die aardgasvrij zijn gemaakt. Zoals beschreven in de planning in de aanvraag voor de Rijksbijdrage zullen de eerste woningen en gebouwen in de wijk naar verwachting na 2025 aardgasvrij gemaakt worden.

Tot en met 2030

Ja

Basisfinanciering Wijkaanpakken Energietransitie

471

520

620

620

Voor de uitvoering van de wijkaanpakken, blijft het nodig om in het bestedingsplan zorg te dragen voor voldoende financiële ruimte om alle wijken tot 2050 te ondersteunen in de transitie naar het gebruik van gas naar schone energie. Deze post betreft voornamelijk personele capaciteit om dat te realiseren.

2023 - 2050 raadsbesluit iBabs 3095, 30 mei 2023

Ja

Nationaal Isolatieprogramma

497

497

Isolatieprogramma t.b.v. het nemen van energiebesparende maatregelen eventueel in samenhang met energiezuinige ventilatiemaatregelen in slecht geïsoleerde woningen van eigenaar/ bewoners en slecht geïsoleerde woningen van leden van een VvE, woonverenigingen en wooncorporaties.

Tot en met 2026

Ja

Planfinanciering Heuvel - Amstelwijk

242

242

242

Met deze regeling kunnen andere collega's en/of externe deskundigen ingehuurd worden voor werkzaamheden in de Heuvel-Amstelwijk. De gemeente krijgt hierdoor tijd om de interne organisatie te versterken voor het uitvoeren van klimaat- energietaken.

Tot en met 2027

Ja

SPUK Aanpak Energiearmoede

210

Deze uitkering wordt door het Rijk verstrekt onder voorwaarde dat deze middelen worden besteed aan ondersteuning van huishoudens (huurders en eigenaar bewoners) met een laag besteedbaar inkomen die te maken hebben met de lagere energetische kwaliteit van de woningen.

Tot en met 2025

Ja

Grondexploitaties

32.827

23.817

9.870

2

Mutaties op basis van het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties 2024 (MPG 2024).

Tot einde grondexploitaties (is nu 2029)

Ja

Subtotaal

34.647

25.476

11.132

1.022

9. Overige onderdelen

Gemeentefonds - eenmalige daling

-2.700

Het Rijk, de VNG en IPO hebben een afspraak gemaakt met de financieel toezichthouders om de eenmalige daling van het gemeentefonds in 2025 aan te merken als negatieve incidentele baat.

Tot en met 2025

Ja

Subtotaal

-2.700

0

0

0

Totaal incidentele baten

39.893

26.532

12.188

2.078

Incidentele verrekeningen met reserves

2025

2026

2027

2028

Aard van het budget/toelichting (1)

Looptijd (2)

Materiele omvang (3) ja of nee?

Storting in de reserves

Overige reserves

3.360

200

De storting in de overige reserves heeft betrekking op de reserve dekking afschrijvingslasten en bedraagt € 3,4 miljoen ter dekking van de kapitaallasten van de investeringen Leidsekade Venestraat en Parkeergarage Rijnlandstraat Noord afkomstig uit de reserve Bereikbaarheid.

Geen einddatum

Ja

Alg. reserve vrij besteedbaar

4.856

14

"De storting in de Algemene reserve in 2025 bestaat uit:
- 1e Herziening MPG 2024: € 3,5 miljoen resultaat uit grondexploitatie KPP.
- Reserve Herstelbeleid: € 1,36 miljoen op basis van raadsbesluit (2982) Voortgang Herstelbeleid na 2022, waarin bepaald is dat het resterende bedrag in de reserve Herstelbeleid na alle onttrekkingen vrij valt naar de Algemene reserve."

Geen einddatum

Ja

Totaal stortingen in de reserves

8.216

200

14

0

Onttrekking aan reserves

Alg. reserve vrij besteedbaar

950

"De onttrekking aan de Algemene reserve in 2025 bestaat uit:
- Programma Sterk voor Noord: € 870.000 op basis van het raadsbesluit (2324) Programmaplan Sterk voor Noord 2021-2041.
- Aanlegsteigers: € 80.000 wordt vanuit 2023 overgeheveld naar 2025. In 2023 is het bedrag gestort in de algemene reserve en in 2025 wordt het bedrag weer onttrokken."

Geen einddatum

Ja

Overige reserves

8.950

3.684

2.610

2.560

De onttrekkingen aan de overige reserves in 2025 zijn (nader) toegelicht bij het overzicht van de reserves.

Geen einddatum

Ja

Totaal onttrekkingen aan reserves

9.900

3.684

2.610

2.560

Totaal verrekeningen reserves

1.684

3.484

2.596

2.560

Totaal per saldo

2.914

1.776

825

825

Bedragen x € 1.000

Structurele verrekeningen met reserves

Onttrekkingen aan reserves

Reserve dekking afschrijvingslasten

1677

1.697

1.711

1.730

N.v.t.

Ja

Reserve herwaardering

350

350

350

350

N.v.t.

Ja

Totaal

2.027

2.047

2.061

2.080

Bedragen x € 1.000

Deze pagina is gebouwd op 10/09/2024 13:02:14 met de export van 10/09/2024 12:53:32