Mobiliteit en bereikbaarheid | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|
Baten | 882 | 846 | 636 | 636 | 624 |
Lasten | 20.426 | 15.559 | 15.134 | 15.041 | 15.281 |
Saldo van lasten en baten | -19.544 | -14.713 | -14.498 | -14.405 | -14.657 |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting baten en lasten per onderdeel
De baten en lasten van de taakvelden uit de begroting bedragen voor 2025 € 846.000 en € 15.559.000.
Hieronder wordt per taakveld ingegaan waaraan de lasten worden besteed en welke baten er worden ontvangen.
Baten
Verkeer en vervoer
De baten betreffen een vergoeding voor het verleggen van kabels en leidingen en de verhuur van reclameborden en vergoeding voor lichtreclames.
Parkeren
De baten betreffen de legesopbrengsten voor parkeerontheffingen en abonnementsgelden voor de parkeergarage Damplein.
Recreatieve havens
De baten betreffen retributies en de huuropbrengsten van de passantenhaven.
Lasten
Verkeer en vervoer
De lasten hebben betrekking op het uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer, het beheer, onderhoud en de afschrijving van wegen, openbare verlichting, tunnels, viaducten en verkeersregelinstallaties.
Parkeren
De lasten betreffen diverse kosten (onderhoud en beheer) ten behoeve van parkeervoorzieningen.
Recreatieve havens
De lasten betreffen de energielasten ten behoeve van de walstroomvoorzieningen van de passantenhaven. Daarnaast zijn hierin opgenomen de begrote kapitaallasten voor de ligplaatsenhaven Leidschendam Centrum.
Openbaar vervoer
De lasten hangen samen met de beleidsadvisering, kapitaallasten en toegerekende ambtelijke inzet op het gebied van openbaar vervoer.
Mobiliteit en bereikbaarheid | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | -12.998 | -12.651 | -12.764 | -12.852 |
Wijzigingen tot 1e Turap 2024 | -437 | -349 | -301 | -286 |
1e Turap 2024 | -225 | -125 | 25 | 25 |
Kadernota 2025-2028 | 94 | -307 | -299 | -488 |
2e Turap 2024 | -220 | -158 | -158 | -158 |
Startpositie meerjarenbegroting 2025 - 2028 | -13.787 | -13.590 | -13.497 | -13.759 |
Exogene en autonome ontwikkelingen | -560 | -560 | -560 | -560 |
Beheerplan wegen | -560 | -560 | -560 | -560 |
Loon- en prijsontwikkeling | -224 | -220 | -220 | -220 |
Doorlichting begroting | 8 | 8 | 8 | 8 |
Financieel technische mutaties | -150 | -136 | -136 | -127 |
Saldo meerjarenbegroting 2025 - 2028 | -14.713 | -14.498 | -14.405 | -14.657 |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting specifieke financiële mutaties
Exogene en autonome ontwikkelingen |
---|
Beheerplan wegen |
Op basis van de uitwerking van het Beheerplan wegen 2025-2029 is de jaarlijkse storting in de voorziening bijgesteld en zijn de onderhoudsbudgetten aangepast. Onderdeel van het beheerplan wegen is een extra reparatiewagen. Hiermee is invulling gegeven aan de motie Stoeptegel.
Toelichting algemene financiële mutaties
Loon- en prijsontwikkeling
Overeenkomstig de uitgangspunten in de Kadernota 2025-2028 zijn de financiële effecten van de loon- en prijsontwikkelingen in de begroting verwerkt.
Doorlichting begroting
Jaarlijks wordt bij het opstellen van de begroting opnieuw kritisch naar de budgetten gekeken en worden, daar waar dat noodzakelijk is en een beter inzicht geeft, budgetten bijgesteld. Per programma ontstaan hierdoor kleine afwijkingen.
Totaal per saldo leveren deze mutaties een voordelig effect op het begrotingssaldo (zie bij Overige onderdelen).
Financieel technische mutaties
Bij deze mutaties gaat het om aanpassingen die verband houden met de kostenverdeelsystematiek waarin de arbeidskosten en kosten van tractiemiddelen aan taakvelden en programma's worden toegerekend. Ook mutaties in de berekening van kostendekkendheid van afval en riool zijn hierin verwerkt.