Sport, cultuur en recreatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|
Baten | 4.169 | 3.531 | 3.570 | 3.581 | 3.581 |
Lasten | 22.754 | 22.209 | 22.737 | 22.609 | 22.661 |
Saldo van lasten en baten | -18.585 | -18.679 | -19.168 | -19.028 | -19.080 |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting baten en lasten per onderdeel
De baten en de lasten van het programma Sport, Cultuur en Recreatie bedragen voor 2025 respectievelijk € 3.531.000 en € 22.209.000.
Hieronder wordt per taakveld ingegaan waaraan de lasten worden besteed en welke baten er worden ontvangen.
Baten
Sportaccommodaties
De baten betreffen huurinkomsten voor sportaccommodaties.
Cultuurprestatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
De baten betreffen huurinkomsten voor deze accommodaties.
Musea
De baten betreffen huurinkomsten legesopbrengsten met betrekking tot archieven.
Media
De baten betreffen huurinkomsten voor de bibliotheekgebouwen.
Openbaar groen en (openlucht) recreatie
De baten betreffen huurinkomsten volkstuinen, boetes met betrekking tot handhaving van bouwvergunningen.
Lasten
Sportbeleid en activering
De lasten met betrekking tot sportbeleid en activering betreffen met name de financiering van combinatiefunctionarissen en sportstimuleringsmaatregelen en de uitvoering van het lokaal sportakkoord.
Sportaccommodaties
De lasten betreffen beheer, exploitatie, onderhoud, rente, en afschrijvingslasten van sportaccommodaties.
Cultuurprestatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
De lasten betreffen subsidie aan theater, cultuureducatie, amateurkunst beoefening en beheer gemeentelijke accommodaties voor cultuur.
Musea
De lasten betreffen met name subsidies aan Musea en archiefbeheer.
Cultureel erfgoed
De lasten betreffen met name subsidies monumentenzorg en reguliere uitgaven ten behoeve van erfgoedbeheer.
Media
De lasten betreffen de subsidies aan bibliotheken en de lokale omroep.
Openbaar groen en (openlucht) recreatie
De lasten betreffen met name het beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Daarnaast zijn er beheer en exploitatielasten van watergangen, parken, speelvoorzieningen en openbare kunst.
Sport, cultuur en recreatie | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | -17.168 | -17.589 | -17.568 | -17.871 |
Wijzigingen tot 1e Turap 2024 | -119 | -132 | -145 | -158 |
1e Turap 2024 | -175 | -175 | 0 | 0 |
Kadernota 2025-2028 | 8 | -254 | -346 | -103 |
2e Turap 2024 | -604 | -460 | -416 | -421 |
Startpositie meerjarenbegroting 2025 - 2028 | -18.059 | -18.611 | -18.475 | -18.554 |
Loon- en prijsontwikkeling | -354 | -366 | -372 | -372 |
Doorlichting begroting | 0 | 22 | 33 | 44 |
Financieel technische mutaties | -266 | -213 | -214 | -198 |
Saldo meerjarenbegroting 2025 - 2028 | -18.679 | -19.168 | -19.028 | -19.080 |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting specifieke financiële mutaties
Toelichting algemene financiële mutaties
Loon- en prijsontwikkeling
Overeenkomstig de uitgangspunten in de Kadernota 2025-2028 zijn de financiële effecten van de loon- en prijsontwikkelingen in de begroting verwerkt.
Doorlichting begroting
Jaarlijks wordt bij het opstellen van de begroting opnieuw kritisch naar de budgetten gekeken en worden, daar waar dat noodzakelijk is en een beter inzicht geeft, budgetten bijgesteld. Per programma ontstaan hierdoor kleine afwijkingen.
Totaal per saldo leveren deze mutaties een voordelig effect op het begrotingssaldo (zie bij Overige onderdelen).
Financieel technische mutaties
Bij deze mutaties gaat het om aanpassingen die verband houden met de kostenverdeelsystematiek waarin de arbeidskosten en kosten van tractiemiddelen aan taakvelden en programma's worden toegerekend. Ook mutaties in de berekening van kostendekkendheid van afval en riool zijn hierin verwerkt.