Sociaal domein | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|
Baten | 46.007 | 44.078 | 37.846 | 37.577 | 37.377 |
Lasten | 130.106 | 131.041 | 118.727 | 117.644 | 116.437 |
Saldo van lasten en baten | -84.098 | -86.963 | -80.881 | -80.067 | -79.060 |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting baten en lasten per onderdeel
De baten en de lasten van het programma Sociaal Domein bedragen voor 2025 respectievelijk € 44.078.000 en € 131.041.000.
Hieronder wordt per taakveld ingegaan waaraan de lasten worden besteed en welke baten er worden ontvangen.
Baten
Arbeidsparticipatie
De baten betreffen de bijdragen van de gemeenten Voorschoten en Wassenaar..
Geïndiceerde Wmo-diensten
De baten betreffen de eigen bijdragen die cliënten betalen bij het afnemen van Wmo-diensten.
Inkomensregelingen
Gemeentelijke inkomensregelingen zoals de bijstandsuitkeringen (BUIG) en inkomsten uit andere gemeenten voor de uitvoeringskosten voor de gemeenten Voorschoten en Wassenaar. De baten dekken de lasten niet volledig omdat de gemeente onvoldoende budget ontvangt van het Rijk om de lasten te dekken. Het verschil wordt voldaan uit de algemene middelen.
Samenkracht en burgerparticipatie
De baten betreffen huurinkomsten van wijk- en dienstencentra en kinderopvanglocaties gevestigd in gemeentelijke panden. De baten bevatten ook de middelen voor bemoeizorg aan de OGGZ doelgroep.
Lasten
Arbeidsparticipatie
De lasten betreffen participatie- en re-integratie trajecten, begeleiding naar werk, loonkostensubsidie en het Platform Economie, Onderwijs en Arbeidsmarkt.
Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang
De lasten betreffen de noodopvang dakloze gezinnen en maatschappelijk opvang. De inloop-GGZ wordt uitgevoerd via de partners aan de subsidietafel Zelfredzame Inwoners.
Geïndiceerde Jeugdhulp
De lasten betreffen jeugdzorgkosten (in natura en PGB's).
Geïndiceerde Wmo-diensten
De lasten betreffen met name kosten voor huishoudelijke ondersteuning, begeleiding (in groepsverband en individueel) en schuldhulpverlening.
Inkomensregelingen
De lasten betreffen met name de kosten voor alle uitkeringen en de bijzondere bijstand inclusief armoedebestrijding. Daarnaast bevat dit taakveld de kwijtscheldingen van afval- en rioolheffingen.
De baten betreffen met name de rijksinkomsten Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen
Jeugdbescherming en -reclassering
De lasten betreffen de gedwongen jeugdhulp (onder andere jeugdreclassering en jeugdbescherming) de kosten van de gemeenschappelijke regeling (GR) GGD, onderdeel Veilig Thuis, de kosten voor crisisinterventies in de jeugdzorg en de jeugdbeschermingstafel.
Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
De lasten betreffen de kosten voor hulpmiddelen en woonvoorzieningen.
Samenkracht en burgerparticipatie
De lasten betreffen met name subsidies en bijdragen aan maatschappelijke organisaties die bovenstaande voorzieningen aanbieden. Daarnaast vallen ook de kosten voor beheer en exploitatie van wijk- en dienstencentra hieronder en horen ook de kosten die voortkomen uit het bestedingsplan Langer Zelfstandig bij dit taakveld. De lasten voor het programma Sterk voor Noord betreft ondersteuning aan activiteiten van de partners en personele inzet van programmamedewerkers.
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
De lasten betreffen met name Wmo Cliëntbegeleiding, Sociaal Servicepunt, uitvoeringskosten, opvang verwarde personen, en uitvoering van de Hart wet euro balans.
WSW en beschut werk
De lasten betreffen onder andere werkbedrijf de Binnenbaan en de uitvoering van (alternatief) beschut werk.
Sociaal domein | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | -80.606 | -77.009 | -76.548 | -76.475 |
1e Turap 2024 | 1.157 | 1.157 | 1.157 | 1.157 |
Kadernota 2025-2028 | -10 | 0 | 0 | 0 |
2e Turap 2024 | -2.572 | -999 | -1.160 | -1.142 |
Startpositie meerjarenbegroting 2025 - 2028 | -82.031 | -76.850 | -76.551 | -76.460 |
Exogene en autonome ontwikkelingen | -1.650 | -1.000 | -500 | 0 |
Jeugdzorgkosten | -2.000 | -2.000 | -2.000 | -2.000 |
Actieplan Jeugd | -150 | 0 | 0 | 0 |
Huishoudelijke Ondersteuning | -100 | -100 | -100 | -100 |
Taakstelling Jeugd | 600 | 1.100 | 1.600 | 2.100 |
Loon- en prijsontwikkeling | -2.845 | -2.700 | -2.700 | -2.700 |
Doorlichting begroting | 15 | 15 | 15 | 15 |
Amendementen | -25 | 0 | 0 | 0 |
Financieel technische mutaties | -427 | -345 | -330 | 86 |
Saldo meerjarenbegroting 2025 - 2028 | -86.963 | -80.881 | -80.067 | -79.060 |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting specifieke financiële mutaties
Exogene en autonome ontwikkelingen |
---|
Huishoudelijke Ondersteuning |
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft, mede op verzoek van gecontracteerde aanbieders van huishoudelijke ondersteuning (HO), onderzocht of de bestaande tarieven voor HO nog reëel zijn. Na de bijstelling van het tarief voldoet de gemeente aan de Algemene Maatregel van Bestuur reële prijzen Wmo.
Jeugdzorgkosten |
---|
Er is sprake van een landelijke stijging in de Jeugdzorgkosten. De kostenstijging wordt veroorzaakt door een sterke stijging van de gemiddelde zorgkosten per jeugdige en in mindere mate door een stijging van het aantal jeugdigen in zorg. Één van de oorzaken van de stijging van de gemiddelde zorgkosten is de (verplichte) kwaliteitsverbetering, zoals kleinere groepen in verblijfsvoorzieningen, wat een direct kostenverhogend effect heeft. Ook wordt groei in toenemende mate gekoppeld aan maatschappelijke ontwikkelingen zoals prestatiedruk, sociale media en de druk in het onderwijs als gevolg van lerarentekort. Regionaal is ingezet op kostenbesparing, waar de raad middels raadsbrief ‘Aanpak kostenbeheersing jeugd 2024’ (iBabs 3914) over is geïnformeerd. In deze begroting is de meerjarige raming bijgesteld op basis van de actuele jeugdprognoses.
Taakstelling Jeugd |
---|
Om de kosten van jeugdzorg te beheersen is gestart met een actieplan. Vooruitlopend op de concrete uitwerking van het actieplan is een taakstelling opgenomen van € 600.000 in 2025 tot oplopend € 2,1 miljoen in 2028.
Actieplan Jeugd |
---|
Ten behoeve van het opstellen en de start van het Actieplan Jeugd is een budget opgenomen zodat dit vraagstuk met urgentie kan worden opgepakt. In het actieplan zelf zullen de beoogde besparingen en de benodigde investeringen concreet onderbouwd worden.
Toelichting algemene financiële mutaties
Loon- en prijsontwikkeling
Overeenkomstig de uitgangspunten in de Kadernota 2025-2028 zijn de financiële effecten van de loon- en prijsontwikkelingen in de begroting verwerkt.
Doorlichting begroting
Jaarlijks wordt bij het opstellen van de begroting opnieuw kritisch naar de budgetten gekeken en worden, daar waar dat noodzakelijk is en een beter inzicht geeft, budgetten bijgesteld. Per programma ontstaan hierdoor kleine afwijkingen.
Totaal per saldo leveren deze mutaties een voordelig effect op het begrotingssaldo (zie bij Overige onderdelen).
Amendementen
Bij de begrotingsbehandeling is een amendement aangenomen waarmee er € 25.000 beschikbaar wordt gesteld in 2025 voor de ondersteuning van de Voedselbank.
Financieel technische mutaties
Bij deze mutaties gaat het om aanpassingen die verband houden met de kostenverdeelsystematiek waarin de arbeidskosten en kosten van tractiemiddelen aan taakvelden en programma's worden toegerekend. Ook mutaties in de berekening van kostendekkendheid van afval en riool zijn hierin verwerkt.