Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Naam
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Doelstelling
In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit 2 kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan 4 thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester, in de bestuurscommissie Vervoersautoriteit door de portefeuillehouder verkeer en vervoer, in de bestuurscommissie economisch vestigingsklimaat door de portefeuillehouder economie, in de adviescommissie vervoersautoriteit en adviescommissie economisch vestigingsklimaat door twee raadsleden.
Belang in verbonden partij
3,23%
Overige deelnemers
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland, Westvoorne en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Het versterken van het economisch vestigingsklimaat en het verbeteren van de bereikbaarheid voor de mensen die hier wonen, werken en recreëren. Dat is waar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) voor staat. De koers die hierbij wordt gekozen leggen 21 gemeenten vast in een Strategische Agenda. Voor de bestuursperiode 2023 - 2026 is dat de Strategische Agenda MRDH 2023 – 2026: Met elkaar, voor elkaar.
De voorliggende begroting voor het jaar 2025 geeft op basis van deze Strategische Agenda op hoofdlijnen concreet aan wat we willen bereiken, wat we daarvoor gaan doen en wat dat kost.
Het Investeringsprogramma Vervoersautoriteit geeft, als bijlage bij de begroting, een overzicht van lopende infrastructurele projecten, verkenningen en planstudies. Als het algemeen bestuur naar aanleiding van de zienswijzen op de Strategische Agenda besluit om wijzigingen aan te brengen in opdrachten en resultaten van de Strategische Agenda, dan zullen deze wijzigingen ook worden verwerkt in de begroting.Gemeentelijke bijdrage
€ 240.215
Spiegeling afwegingskader
N.v.t.
toelichting:
Voor de rijksmiddelen in het kader van de Brede Doeluitkering verkeer en vervoer (BDU) is Leidschendam-Voorburg afhankelijk van de MRDH. Leidschendam-Voorburg kan voor kleine - en grote projecten een verzoek om een bijdrage in dit kader indienen bij MRDH. Indien de raad besluit om uit de MRDH te stappen dan missen we de mogelijkheid van een bijdrage in infrastructurele werken. De bijdragen die de gemeente de afgelopen jaren toegekend gekregen heeft bedroegen regelmatig bedragen > € 250.000 per project. Na eventuele uittreding heeft de gemeente geen mogelijkheid meer om een bijdrage in infrastructurele werken uit de zogenaamde BDU middelen aan te vragen / te krijgen. Kortom uittreding is geen optie.Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
€ 33.389.157
Eigen vermogen 31-12-2023
€ 34.516.770
Vreemd vermogen 1-1-2023
€ 1.039.232.364
Vreemd vermogen 31-12-2023
€ 971.048.167
Resultaat over 2023
€ 904.779
Risico's
De begroting voor 2025 van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft betrekking op verschillende programma's en onderdelen, waarbij diverse financiële risico's worden geïdentificeerd: 1. Programma Economisch Vestigingsklimaat:- Risico's met betrekking tot het versterken van het economisch vestigingsklimaat worden afgedekt met eigen weerstandscapaciteit van de MRDH.- Een eerder financiële risicoanalyse uit 2015, met betrekking tot mogelijke verlies van inwonerbijdragen, is vervallen na vaststelling van uittreedregels in juli 2019. Hierdoor is het aanhouden van een aparte reserve niet meer nodig.2. Programma Exploitatie- en Infrastructuur Verkeer en Openbaar Vervoer:- Risico's gerelateerd aan verkeer en vervoer worden in eerste instantie opgevangen binnen de projecten door middel van een risicobuffer. Als deze buffer niet toereikend is, worden BDU-middelen (Brede Doeluitkering) gebruikt. Dit kan leiden tot vertraging of vermindering van andere bestedingen die ten laste gaan van de BDU-middelen.- Verkeer en vervoer worden voornamelijk (>99%) gefinancierd met rijksmiddelen.Specifieke ontwikkelingen voor het openbaar vervoer:- Met instemming van de motie Bikker wordt het regionaal openbaar vervoer structureel met € 300 miljoen extra ondersteund. Verwachting is dat € 73 miljoen bij de MRDH terecht komt, waarvan € 39 miljoen nodig is voor het afwenden van tariefstijging. -Het algemeen bestuur heeft op 15 december 2023 ingestemd met de besluiten in het kader van Borging toekomstbestendig OV in de hele regio. Hiervoor is € 145 miljoen als reservering in de OV-exploitatiebegroting, waarvan € 137 miljoen gedekt uit beschikbare financiële ruimte binnen het BDU-saldo. Financiering OV-bedrijven:- De MRDH financiert investeringen in railvoertuigen en -infrastructuur van regionale OV-bedrijven, wat bepaalde risico's met zich meebrengt.- Een extern onderzoek uit 2016 concludeerde dat er een reserve moet worden gevormd om risico's die direct van invloed zijn op de economische waarde van het gefinancierde materieel af te dekken.- De MRDH heeft een railconcessie gegund aan deze OV-bedrijven voor de periode 2016-2026 en heeft zekerheidsrechten en kredietrisicobeperkingen ingesteld.- De ondergrens voor de risicoreserve financieringen wordt bepaald op € 36 miljoen, op basis van de maandelijkse concessievergoedingen van gemiddeld € 40 miljoen en een hoog ingeschat risico (90%) in het worst case scenario (faillissement). Deze reserve is bedoeld om mogelijke financiële risico's te dekken die direct invloed kunnen hebben op de economische waarde van het gefinancierde materieel.
- Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Naam
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Doelstelling
Omgevingsdienst Haaglanden verzorgt voor de gemeente wettelijke taken op het gebied van milieu vergunningverlening, toezicht (op bodem en op zwaardere/ complexere milieu-inrichtingen) en handhaving. Het college blijft voor deze taken het bevoegd gezag.
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is ook vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
2%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland, Zoetermeer en provincie Zuid-Holland
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De Omgevingswet verplaatst bevoegdheden voor het lozen van afvalwater op de riolering naar de gemeente. Dit is bij de ODH belegd. Het is de intentie om in 2025 een aantal adviestaken op het gebied van geluid over te dragen aan de ODH, omdat de expertise niet meer effectief en efficiënt in de eigen organisatie geborgd kan worden. Dit heeft onder meer te maken met de arbeidsmarkt. De extra kosten zijn nog niet in de begroting 2025 opgenomen. In de 1e Turap zal een voorstel worden opgenomen.
De ODH heeft een Koersplan opgesteld om de eigen organisatie van een uitvoeringsorganisatie voor vergunningverlening en handhaving om te bouwen tot een strategische adviesorganisatie. De kennisontwikkeling en advisering worden versterkt naar aanleiding van behoeften bij de gemeentelijke organisaties en het rapport van de commissie Van Aartsen over het functioneren van het landelijke VTH-stelsel. De aanbevelingen uit dit rapport staan in het Interbestuurlijke Programma VTH (IBP) dat zegt dat robuuste omgevingsdiensten cruciaal zijn voor de bescherming van inwoners en hun leefomgeving en het voorkomen van milieuschade. Daarvoor is meer geld nodig voor de ODH, dat na de besluitvorming in de begroting 2026 wordt opgenomen.Gemeentelijke bijdrage
€ 1.124.153
Spiegeling afwegingskader
De expertise op een aantal vakgebieden kan beter en efficiënter door de ODH worden ingevuld, dan door de eigen organisatie. Het beschermen van de leefomgeving is een kerntaak van de overheid en daardoor is vergunningverlening en handhaving niet uit te besteden aan de markt. Het delen van de kosten van de ODH over de 9 gemeenten en de provincie is efficiënter en effectiever dan dit apart doen. Met de invoering van de Omgevingswet zijn vergunningverlening en handhaving tussen gemeente en ODH in 1 vergunning gecombineerd en moeilijk uit elkaar te houden. Intensieve samenwerking is vereist. Gezien de jaarlijkse omzet en zwaarte van de taken is een eigen rechtspersoon voor de ODH op zijn plaats. Bevoegdheden kunnen alleen aan een overheidsorganisatie die een eigen rechtspersoon is worden overgedragen. Zonder risicodragende deelname is er geen zeggenschap. De GR is door de provincie verplicht gesteld op grond van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
€ 2.952.965
Eigen vermogen 31-12-2023
€ 1.756.528
Vreemd vermogen 1-1-2023
€ 15.448.764
Vreemd vermogen 31-12-2023
€ 9.640.016
Resultaat over 2023
€ 897.254
Risico's
De financiële risico’s zijn gering, omdat de ODH over voldoende reserves beschikt. De geplande uitgaven worden jaarlijks geraamd en in de begrotingen verwerkt.
- Gemeenschappelijke regelingen
Avalex
Naam
Avalex
Doelstelling
Door een regionale organisatie van de afvalinzameling wil de gemeente schaalvoordelen behalen. De afvalinzameling is gericht op het inzamelen van grondstoffen. Dit betekent dat inwoners afval zoveel mogelijk gescheiden aanbieden.
Bestuurlijk belang
In het enkelvoudig bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is de gemeente vertegenwoordigd door één wethouder.
Belang in verbonden partij
22,8%
Overige deelnemers
Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Wassenaar.
Vestigingsplaats
Rijswijk
Ontwikkelingen
Avalex heeft een nieuw koersdocument opgesteld voor de periode tot 2030. Avalex positioneert zich als een adviseur en ondersteuner voor de gemeenten binnen hun eigen afval- en circulair beleid.
Op initiatief van Avalex is tijdens het VNG-congres in juni 2022 een motie aangenomen over de rol van gemeenten, en meer specifiek de NVRD (Nederlandse Vereniging van Reinigingsdiensten), bij de totstandkoming van (nieuwe) UPV's. Deze motie is per acclamatie aangenomen. Gevolg is nu dat er vanuit de branche gewerkt wordt aan een model 2.0 voor UPV's.
Er vinden verder nieuwe onderhandelingen plaats over de inzamelvergoeding voor PMD, dit naar aanleiding van een motie op het VNG congres in 2023. De nieuwe afspraken moeten begin 2025 ingaan.Gemeentelijke bijdrage
Inschatting voor 2025: € 10.975.885
Spiegeling afwegingskader
N.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
€ 5.558.000 (concept begroting 2025)
Eigen vermogen 31-12-2023
€ 5.498.000 (concept begroting 2025)
Vreemd vermogen 1-1-2023
€ 42.466.000 (concept begroting 2025)
Vreemd vermogen 31-12-2023
€ 47.537.000 (concept begroting 2025)
Resultaat over 2023
€ 0 (concept begroting 2025)
Risico's
1. Het risico dat uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) leidt tot veel suboptimale verwerkingsstromen door veel verschillende stromen met lage volumes. En risico dat alleen de minder waardevolle stromen nog achterblijven voor de gemeenten waarbij de vergoeding voor inzameling niet kostendekkend is;2. Het risico dat er onvoldoende erkenning is m.b.t. de duurzaamheidsdoelstellingen en de investeringen en beleidsontwikkelingen die dat vraagt vanuit de gemeenten;3. Het risico op beperkte kennisborging en kennisontwikkeling: er zijn veel kwetsbare functies binnen Avalex waar maar één persoon de functie uitvoert;4. Het risico dat deelnemende gemeenten steeds meer maatwerk wensen waardoor de kosten stijgen en efficiëntie verloren gaat;5. Het risico dat er onvoldoende mensen beschikbaar zijn met de juiste competenties, doordat Avalex niet als een aantrekkelijke werkgever wordt gezien in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt;6. Het risico van onvoorzien hoge prijsstijgingen van materialen, personeelskosten en diensten. En gebrek aan beschikbaarheid van materialen, personeel en diensten;7. Het risico op uitval van systemen door verouderde hardware en software en ontoereikende verbindingen op locaties.
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Naam
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Doelstelling
De activiteiten van de VRH zijn gericht op het vergroten van de veiligheid van de bevolking en bezoekers van de regio Haaglanden. De VRH heeft tot taak de brandweerzorg en organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio goed te organiseren. Dit gebeurt in opdracht van de aangesloten gemeenten.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur.
Belang in verbonden partij
7,03%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De gemeenten hebben de VRH gevraagd te anticiperen op de tekorten aan gemeentelijke middelen de komende jaren, en om de VRH hierin een aandeel te laten nemen.
Landelijk zijn bestuurlijke afspraken gemaakt om de crisisbeheersing en de informatiepositie te versterken. Onderdeel van deze landelijke afspraken is de geleidelijk opbouwende structurele toevoeging in de brede doeluitkering rampenbestrijding (BDUR).
Het afgelopen jaar hebben de negen gemeenten binnen Haaglanden de visie op gemeentelijke crisisbeheersing en het regionaal plan gemeentelijke crisisbeheersing tegen het licht gehouden. Hierbij is gekeken naar actualiteit o.b.v. landelijke ontwikkelingen en lokale en regionale ervaringen en naar werkbaarheid. Dit heeft geleid tot herijking van de uitgangspunten en scherpere kaders voor de inrichting van de gemeentelijke crisisorganisatie en bevolkingszorg.
Het regionale kader en plan gemeentelijke crisisbeheersing vormen de basis voor de implementatie van een actuele organisatie van bevolkingszorg. Op 1 juli 2024 zijn de gemeenten overgegaan op de nieuwe structuur van Bevolkingszorg. Op dit moment zijn de gemeenten en de VRH bezig de crisisfunctionarissen op te leiden en te trainen in deze nieuwe structuur.In het kader gemeentelijke crisisbeheersing zijn de uitgangspunten voor de inrichting van bevolkingszorg en de gemeentelijke crisisorganisatie vastgelegd:
- één aanpak voor alle incidenten
- reguliere organisatie is de basis
- sturen op resultaten
- samenwerking is nodigUniforme afspraken zijn gemaakt t.a.v.:
- verbinding en aansturing
- paraatheid
- samenwerking
- a-synchroon opschalenHet regionaal plan gemeentelijke crisisbeheersing beschrijft van de onderdelen gemeentelijke crisisorganisatie en bevolkingszorg:
- afspraken t.a.v. de inrichting van de organisatie
- de taken
- de wijze van coördinatie en aansturing
- de verbinding tussen beide onderdelen
- de verbinding met de multidisciplinaire crisisorganisatieIn de Geneeskundige Meldkamer (GMK) wordt momenteel vorm gegeven aan het Ambulance Coördinatie Centrum. Dit centrum biedt de mogelijkheid om bij minder urgente zorgvragen makkelijker contact te zoeken met ketenpartners als huisartsen, acute diensten van de GGZ en verloskundigen.
Gemeentelijke bijdrage
€ 7.398.795
Spiegeling afwegingskader
2026
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
€ 2.590.000
Eigen vermogen 31-12-2023
€ 2.224.000
Vreemd vermogen 1-1-2023
€ 111.766.000
Vreemd vermogen 31-12-2023
€ 118.103.000
Resultaat over 2023
€ 4.641.000
Risico's
De VRH gaat scenario’s ontwikkelen voor bezuinigingsvoorstellen die nodig zijn vanwege de mogelijk financieel krappe tijden in 2026 en volgende jaren. De aanvullende bezuinigingen op de VRH kunnen niet zonder merkbare gevolgen worden doorgevoerd. Het raakt met name de brandweerzorg, die op dit moment al onder druk staat. Het vraagt scherpe keuzes die samen met de gemeenten in Haaglanden op zorgvuldige en doordachte manier moeten worden gemaakt. Belangrijk is dat de slagkracht en veiligheid van de hulpverleners vooropstaat in het belang van de veiligheid van de inwoners.
- Gemeenschappelijke regelingen
GGD en VT Haaglanden
Naam
GGD en VT Haaglanden
Doelstelling
Het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid (onderdeel GGD). Het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling, door middel van een samenhangende aanpak (Onderdeel Veilig Thuis).
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
7% GGD / 5% VT
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
GGD
Het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling GGD-VT Haaglanden ziet bestaanszekerheid als belangrijke voorwaarde voor het verder kunnen verkleinen van gezondheidsachterstanden. Ook ziet het bestuur dat Nederland de komende jaren voor een aantal grote volksgezondheidsopgaven staat. Het RIVM benoemt de 3 belangrijkste opgaven voor 2050: “Hoe verbeteren we de gezondheid van alle Nederlanders?”, “Hoe maken we de zorg en ondersteuning mogelijk?” en “Hoe creëren we, in een veranderend klimaat, een leefomgeving die bijdraagt aan gezondheid?”. Deze volksgezondheidsopgaven staan ook in de regio Haaglanden volop in de aandacht. Met de GGD Haaglanden: visie 2030 - GGD Haaglanden en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), maar ook op het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO) werkt de GR aan deze opgaven. De GGD Haaglanden maakt een vertaling van deze ontwikkelingen naar de situatie in Haaglanden en levert een bijdrage aan deze uitdagingen. De GGD Haaglanden zal in 2025 bijdragen aan de ontwikkelingen in vervolg op IZA en GALA bijvoorbeeld door het verder vormgeven van de regionale preventie-infrastructuur, het versterken van de kennisfunctie en het ontwikkelen van passende monitoring en evaluatie. Daarnaast versterkt de GR in 2025 de uitvoering van infectieziektebestrijding en advisering over een gezonde leefomgeving.Veilig Thuis
Voor het onderdeel Veilig Thuis Haaglanden is ook in 2025 het terugdringen van de wachtlijst een prioriteit voor het bestuur. Afgelopen jaren zijn hier goede stappen in gezet en deze werkwijze wordt verder doorgezet. De personele bezetting is steeds beter op orde, maar dit blijft een belangrijk aandachtspunt gezien de krapte op de arbeidsmarkt en het belang van goed personeel voor de uitvoering van het belangrijke werk dat verricht wordt. In 2025 wordt door Veilig Thuis Haaglanden verder ingezet op het verlagen van de werkdruk ten behoeve van een extra inzet op het terugdringen van de wachtlijst en het uitvoeren van de wettelijke taken binnen de daarvoor afgesproken termijnen. Daarnaast blijft Veilig Thuis Haaglanden inzetten op kwaliteitsverbetering en op de samenwerking met de lokale teams. Het bestuur ziet de samenwerking in de keten van de aanpak van huiselijk geweld als een belangrijke factor die kan leiden tot een afname van het aantal hermeldingen bij Veilig Thuis. In 2025 wordt naar verwachting een volgende stap gezet in de ontwikkeling van het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming, deze landelijke ontwikkeling kan gevolgen hebben voor de werkzaamheden van de Veilig Thuis organisaties. Hier houden we vinger aan de pols. Tenslotte zet de GR in 2025 nog verder in op de expertiseontwikkeling over femicide. Vrouwen worden in Nederland disproportioneel vaker gedood door hun (ex-)partner of een familielid dan mannen. In de regio Haaglanden is dat niet anders. Als onderdeel van het speerpunt deskundigheidsbevordering gendergerelateerd geweld, wordt landelijk ingezet op het vroegtijdig herkennen van de rode vlaggen van intieme terreur en femicide.Gemeentelijke bijdrage
€ 1.827.000
Spiegeling afwegingskader
Op 27 juni 2024 is de gewijzigde regeling van de GR GGD-VT Haaglanden door het Algemeen Bestuur vastgesteld conform de nieuwe Wet Gemeenschappelijke regelingen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
€ 2.617.000
Eigen vermogen 31-12-2023
€ 2.432.000
Vreemd vermogen 1-1-2023
nihil
Vreemd vermogen 31-12-2023
nihil
Resultaat over 2023
€ 597.000
Risico's
Idem 2024
- Gemeenschappelijke regelingen
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden
Naam
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden
Doelstelling
Het servicebureau behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en het contracteren van Jeugdzorg.
Bestuurlijk belang
In 2015 is de gemeenschappelijke regeling omgezet van een GR openbaar lichaam naar een GR bedrijfsvoeringsorganisatie met een ongeleed bestuur. In 2019 is de gemeenschappelijke regeling gewijzigd, waarmee de taken en verantwoordelijkheden beter zijn beschreven. Het bestuur bestaat uit drie leden. Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Voorschoten, Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer zijn samen vertegenwoordigd met één lid. Besluitvorming vindt plaats met een gewogen stemverhouding, gebaseerd op inwonertal per gemeente.
Belang in verbonden partij
7%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
Met ingang van 1 januari 2024 is de samenwerking verandert in Haaglanden op het gebied van jeugdhulp als gevolg van:
1. Het uittreden van de gemeente Voorschoten uit regio Haaglanden; Voorschoten sluit zich aan bij de regio Holland Rijnland omdat Voorschoten overwegend op de Leidse regio is georiënteerd. Voor het uittreden uit de GR Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden worden afspraken gemaakt.
2. Het toekomstperspectief Haagse jeugd- en gezinshulp: de gemeente Den Haag wil vanaf 1 januari 2024 de jeugd- en gezinshulp op een andere manier organiseren en is daarvoor een aanbesteding gestart.Gemeentelijke bijdrage
€ 329.000
Spiegeling afwegingskader
De Gemeenschappelijke regeling SJBH trad op 1 januari 2020 in werking. Partijen zijn deze regeling voor onbepaalde tijd aangegaan.
Er is sprake van een publiek belang: het college is verantwoordelijk voor een kwalitatief en kwantitatief toereikend aanbod van jeugdhulp op grond van de jeugdwet. Hiervoor is het nodig om overeenkomsten aan te gaan met aanbieders van jeugdhulp. Op grond van artikel 2.8 van de Jeugdwet moeten colleges samenwerken indien dat voor een doelmatige en doeltreffende uitvoering van de wet nodig is. Voor de taken die zijn ondergebracht in de GR SbJH is dat het geval voor in ieder geval de hoog specialistische jeugdhulp. Het Rijk is voorbereidingen aan het treffen om deze samenwerking verplicht te stellen in een gemeenschappelijke regeling. Met de GR SbJH wordt al aan deze verplichting voldaan.
Het is daardoor ook niet mogelijk om een derde partij de taken uit te laten voeren.
Vanwege de verantwoordelijk van de gemeenten is een actieve betrokkenheid noodzakelijk en een rechtspersoonlijkheid in de vorm van een bedrijfsvoering organisatie.
In december 2023 is de GR gewijzigd in verband met het uittreden van Voorschoten.
In 2024 is de GR gewijzigd zodat deze voldoet aan de gewijzigde Wgr.Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
€ 84.000
Eigen vermogen 31-12-2023
€ 122.000
Vreemd vermogen 1-1-2023
€ 1.338.000
Vreemd vermogen 31-12-2023
€ 2.120.000
Resultaat over 2023
€ 37.000
Risico's
In de risicoparagraaf in de begroting 2024 van de gemeenschappelijke regeling zijn de risico's opgenomen. Ook is er een inschatting gemaakt van de benodigde weerstandscapaciteit. De benodigde weerstandscapaciteit is daarbij bepaald op € 681.000. Het aandeel van Leidschendam-Voorburg hierin is 7%, € 47.700.De impact van het uittreden van de gemeente Voorschoten uit de jeugdhulpregio is zeer beperkt omdat het aandeel van de jeugdhulp die in Voorschoten wordt ingezet ten opzichte van de regio ongeveer 1,7 % is.De plannen van Den Haag hebben vanwege het grote volume een veel grotere impact. Regionaal is een impactanalyse gemaakt waarbij de risico’s in beeld zijn gebracht en waarbij ook beheersmaatregelen zijn opgesteld.Een externe partij heeft ook een review uitgevoerd op de impactanalyse en de beheersmaatregelen. De raad is hierover geinformeerd.
- Gemeenschappelijke regelingen
Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Naam
Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Doelstelling
De Centrumregeling samenwerking gemalendiensten (NAD) is in 2019 opgericht. Het is een samenwerking tussen de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp. Het doel van deze samenwerking is de personele kwetsbaarheid bij het operationeel gemalenbeheer te verminderen met één gezamenlijke beheer- en onderhoudsdienst voor gemalen die goed uitgerust zijn om aan de huidige en toekomstige problematiek rondom de gemalen het hoofd te bieden.
Bestuurlijk belang
Niet van toepassing
Belang in verbonden partij
33,33%
Overige deelnemers
Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp.
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
In 2023 is de keuze gemaakt om te gaan werken met een organisatiemodel advies-directievoering-toezicht door NAD Gemalendienst op de uitbesteding van de onderhoudswerkzaamheden. De voorlopige bijdrage voor het aandeel van gemeente Leidschendam-Voorburg 33,33% is € 535.572 (Begroting 2024 € 522.000).
Gemeentelijke bijdrage
€ 585.750
Spiegeling afwegingskader
N.v.t
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
N.v.t.
Eigen vermogen 31-12-2023
N.v.t.
Vreemd vermogen 1-1-2023
N.v.t.
Vreemd vermogen 31-12-2023
N.v.t.
Resultaat over 2023
N.v.t.
Risico's
De centrumregeling maakt deel uit van de ambtelijke organisatie van de gemeente Pijnacker-Nootdorp. De financiële risico's zijn gelijk aan de uitvoering door de ambtelijke organisatie van Leidschendam-Voorburg.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties
VOF Leidschendam-Centrum
Naam
VOF Leidschendam-Centrum
Doelstelling
Samen met een ontwikkelingscombinatie geeft de gemeente uitvoering aan de grondexploitatie van de VOF en daarmee aan de herstructurering van Leidschendam Centrum.
Bestuurlijk belang
De gemeente is door een wethouder vertegenwoordigd in de VOF.
Belang in verbonden partij
50%
Overige deelnemers
Schouten & De Jong Projectontwikkeling (SdJ) en Bouwfonds Property Development (BPD).
Vestigingsplaats
Leidschendam
Ontwikkelingen
De bouw van de Leytsche Hof is in volle gang en wordt naar verwachting in 2025 afgerond. De herinrichting 3e fase Schoorlaan volgt in aansluiting op de oplevering van de Leytsche hof. De verwachting is dat in 2025 de laatste bouwkavel (Rijnlandstraat-noord) kan worden uitgegeven. Het voornemen is de grondexploitatie na de uitgifte van de laatste kavel af te sluiten en de Vof te liquideren.
Gemeentelijke bijdrage
N.v.t.
Spiegeling afwegingskader
N.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
0
Eigen vermogen 31-12-2023
0
Vreemd vermogen 1-1-2023
0
Vreemd vermogen 31-12-2023
0
Resultaat over 2023
0
Risico's
Op basis van de afspraken zijn er weinig tot geen risico’s in deze grondexploitatie. Het risico van (de hoogte van) de rente is niet voor de VOF, aangezien deze verplichting is overgenomen door SdJ/BPD. Ook de opbrengsten vormen geen risico meer voor de grondexploitatie, omdat de hoogte hiervan en de planning vastgelegd zijn. Dan resteert alleen het risico op de hoogte van de (restant) civieltechnische kosten die nog gemaakt moeten worden, Dan resteert alleen het risico op de hoogte van de (restant) civieltechnische kosten die nog gemaakt moeten worden, waarvan alleen de 3e fase van de Schoorlaan nog aanbesteed moet worden.
- Vennootschappen en coöperaties
Dunea N.V.
Naam
Dunea N.V.
Doelstelling
Dunea N.V. Drinkwaterbedrijf Zuid-Holland levert betrouwbaar drinkwater en beheert de duinen tussen Monster en Katwijk.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Dunea N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder. Statutair is vastgelegd dat Dunea geen dividend uitkeert.
Belang in verbonden partij
5,69%
Overige deelnemers
Den Haag, Hillegom, Katwijk, Lansingerland, Leiden, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Pijnacker-Nootdorp, Rijnwoude, Rijswijk, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar, Zoetermeer en Zuidplas.
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
De huidige bronnen van Dunea, de Lek en de Maas staan onder druk. Dat komt door een combinatie van klimaatverandering en bevolkingsgroei. Dunea streeft naar een duurzame drinkwatervoorziening in 2040. Om naar deze visie toe te groeien en de drinkwatervoorziening in het leveringsgebied klaar te maken voor de toekomst, gaat Dunea op korte termijn het huidige systeem optimaliseren om op korte termijn aan de stijgende vraag te voldoen. Daarnaast intensiveert Dunea de samenwerking met partners voor schone bronnen en robuuste watersystemen en zet Dunea in op beïnvloeding van de vraag en voorkomen van verspilling. Op lange termijn (na 2030) moet er een duurzaam systeem komen dat blijvend veerkracht en leveringszekerheid biedt (invulling van de multi-bronnenstrategie). Dat is een drinkwatervoorziening die beschikt over meerdere, onderling onafhankelijke bronnen van goede kwaliteit. Dunea is zich bewust van de versnelde bevolkingsgroei, PFAS problematiek en de daarmee gaande investeringen. Dit wordt op dit moment in kaart gebracht.
Voor het financieren van met name de investeringen die worden beschreven in de 3 scenario’s van de multi-bronnen strategie is een hoge investering benodigd. Er wordt steeds voldaan aan de minimale solvabiliteitseis van de banken van 30%.
Daarnaast kan Dunea met aquathermie uit drinkwater een rol te pakken in de energietransitie. Daarvoor heeft Dunea een dochtervennootschap opgericht zodat Dunea in een later stadium kan beschikken over een vergunde warmtedochter die een rol kan spelen bij projecten op het gebied van aquathermie binnen het leveringsgebied van Dunea. De Drinkwaterwet stelt eisen aan de activiteiten van drinkwaterbedrijven, onder meer gericht op financiën en transparantie. Om de niet drinkwateractiviteiten, zowel vanuit het oogpunt van aansprakelijkheid als vanuit transparantie, gescheiden te houden van de (wettelijke) drinkwateractiviteiten is het gebruikelijk om voor dergelijke activiteiten een aparte dochteronderneming in te richten.Gemeentelijke bijdrage
€ 0,-
Spiegeling afwegingskader
2025
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
€ 251.601.000
Eigen vermogen 31-12-2023
€ 258.451.000
Vreemd vermogen 1-1-2023
€ 365.246.000
Vreemd vermogen 31-12-2023
€ 381.830.000
Resultaat over 2023
€ 6.850.000
Risico's
De risico's zijn vooralsnog beperkt. De gemeenten zijn aandeelhouder van Dunea en bezitten in totaal 4 miljoen aandelen (verdeeld over de gemeenten op basis van inwoneraantal). Met een aandelenbezit van afgerond 6% en een nominale waarde van € 5,- per aandeel is onze deelname in de NV beperkt tot een bedrag van ca. € 1,2 mln. De solvabiliteit op dit moment ruim voldoende, waarmee Dunea een financieel gezond bedrijf is. De risico's voor Dunea kunnen in de toekomst mede door klimaatsverandering, extra investeringen en extra zuivering in verband met bijvoorbeeld PFAS toenemen.
- Vennootschappen en coöperaties
Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Naam
Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Doelstelling
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximale niveau werkzaam is. De deelnemers hebben de uitvoering van de Wsw ondergebracht bij de Werkbedrijf de Binnenbaan. Daarnaast voert het Werkbedrijf de Binnenbaan re-integratiewerkzaamheden uit voor de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt door middel van een afgevaardigde wethouder vertegenwoordigd in de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA).
Belang in verbonden partij
1%
Overige deelnemers
Zoetermeer (98%), Rijswijk (1%) en Leidschendam-Voorburg (1%).
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
Gemeentelijke bijdrage
€ 3.297.881
Spiegeling afwegingskader
Per 1 januari 2021 is het nieuwe Werkbedrijf gestart. Gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een inkooprelatie met dit werkbedrijf. De huidige afspraken zijn vastgelegd in verschillende dienstverleningsovereenkomsten. Deze kennen een looptijd van 5 jaar. In aanloop tot een besluit op een volgende contractperiode zal in 2024 worden gespiegeld aan het afwegingskader verbonden partijen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
€ 100.000
Eigen vermogen 31-12-2023
n.n.b.
Vreemd vermogen 1-1-2023
€ 0
Vreemd vermogen 31-12-2023
n.n.b.
Resultaat over 2023
n.n.b.
Risico's
De gemeente loopt geen financieel risico op het Werkbedrijf de Binnenbaan B.V. Het risico op een negatief exploitatieresultaat ligt in het geheel bij de grootaandeelhouder gemeente Zoetermeer.
- Vennootschappen en coöperaties
BNG Bank N.V.
Naam
BNG Bank N.V.
Doelstelling
BNG Bank N.V. (voorheen Bank Nederlandse Gemeenten) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten voor maatschappelijke voorzieningen voor de inwoners.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op de BNG Bank. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
0,36%
Overige deelnemers
Gemeenten, provincies en waterschappen.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Het belangrijkste instrument blijft het verstrekken van financiering tegen lage prijzen aan de kernklanten. Die lage prijzen vereisen een uitstekend risicoprofiel (de huidige ratings zijn AAA), zodat er financiering kan worden
aangetrokken tegen scherpe tarieven. Om het risicoprofiel en daarmee de lage prijzen ook de komende jaren te behouden, is het noodzakelijk dat BNG Bank het volume beheerst van leningen die beslag leggen op het risicokapitaal van
de bank (tot maximaal 10% van de leningenportefeuille). De BNG richt zich in haar activiteiten steeds meer op duurzaamheid en moet daar aan de toezichthouder ook over rapporten. Dit kan effect hebben op de klanten van de BNG.Gemeentelijke bijdrage
€ 0,-
Spiegeling afwegingskader
2026
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
€ 4.600.000.000
Eigen vermogen 31-12-2023
€ 4.700.000.000
Vreemd vermogen 1-1-2023
€ 107.459.000.000
Vreemd vermogen 31-12-2023
€ 110.819.000.000
Resultaat over 2023
€ 254.000.000
Risico's
Ratingbureaus Fitch, Moody’s en S&P waarderen BNG Bank op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld. De risico's zijn voor de aandeelhouder beperkt. Voor de bank zelf zijn de volgende risico's te noemen: Komst van nieuwe spelers in financiële omgeving, Kosten als gevolg van wet- en regelgeving die de bank of klanten raakt, Overheidsvisie op nutsbanken en Desintermediatie. De bank speelt hier actief op in.
- Vennootschappen en coöperaties
Stedin Holding N.V.
Naam
Stedin Holding N.V.
Doelstelling
Stedin maakt het mogelijk dat energie altijd beschikbaar is: voor deze generatie en voor volgende generaties. Om te wonen, werken en leven in het meest stedelijke gebied van Nederland: Zuid-Holland, inclusief de Rotterdamse haven, en Utrecht.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Stedin Groep N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
3,44% van het aandelenkapitaal
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Stedin speelt een belangrijke rol in de energietransitie voor wat betreft de infrastructuur die nodig is om te schakelen van gas naar elektriciteit. Daarnaast is er veel extra capaciteit nodig om het opladen van elektrische voertuigen
mogelijk te maken en het terugleveren van stroom uit zonnepanelen te verwerken. Dit vergt zeer grote investeringen waarvoor Stedin. Stedin heeft samen met de aandeelhouders, met het traject 'lange termijn financiering 3',
onderzocht op welke wijze deze kapitaalinjectie vorm kon krijgen. Dit is het vervolg op het succesvol afgesloten traject lange termijn financiering 2. Ook nieuwe partijen en gemeenteraden van de deelnemende gemeenten zijn betrokken bij het traject. Het resultaat is dat het Rijk deelnemer is geworden in Stedin en een kapitaalinjectie heeft gedaan van € 500 miljoen.Gemeentelijke bijdrage
€ 0,-
Spiegeling afwegingskader
2025
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2023
€ 2.589.000.000
Eigen vermogen 31-12-2023
€ 3.221.000.000
Vreemd vermogen 1-1-2023
€ 4.916.000.000
Vreemd vermogen 31-12-2023
€ 5.063.000.000
Resultaat over 2023
€ 170.000.000
Risico's
Stedin staat de komende jaren voor grote investeringen in het netwerk om de energietransitie mogelijk te maken. Het netwerk staat onder druk. Dit kan tot afschakelen leiden. Het risico is dat inversteren niet op korte termijn tot resultaten leidt en de doelen van energietransitie niet tijdig worden behaald.