Verplichte indicatoren
Nr. | Naam | Eenheid | Peiljaar | Waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|
6 | Verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 17 jaar | Aantal per 1.000 inwoners 12-17 jaar | 2023 | 5 (landelijk 9) | Bureau Halt |
8 | Winkeldiefstal per 1.000 inwoners | Aantal per 1.000 inwoners | 2023 | 3,8 (landelijk 2,5) | CBS - Diefstallen |
9 | Geweldsmisdrijven | Aantal per 1.000 inwoners | 2023 | 3,7 (landelijk 4,3) | CBS - Criminaliteit |
10 | Diefstallen uit woningen | Aantal per 1.000 inwoners | 2023 | 1,8 (landelijk 1,3) | CBS - Diefstallen |
11 | Vernieling | Aantal per 1.000 inwoners | 2023 | 3,8 (landelijk 3,9) | CBS - Criminaliteit |
Toelichting op de indicatoren
6 | Verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 17 jaar |
---|---|
Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar. Jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. |
8 | Winkeldiefstal per 1.000 inwoners |
---|---|
Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners. |
9 | Geweldsmisdrijven |
---|---|
Het aantal geweldsmisdrijven. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). |
10 | Diefstallen uit woningen |
---|---|
Het aantal diefstallen uit woningen, per 1.000 inwoners. |
11 | Vernieling |
---|---|
Hieronder vallen brandstichting, alle vormen van vernieling en misdrijven tegen de openbare orde en het openbaar gezag. Voorbeelden van misdrijven tegen de openbare orde en tegen het openbaar gezag zijn opruiing, huis-, computer- en lokaalvredebreuk, deelneming aan een criminele of terroristische organisatie, openlijke geweldpleging, godslastering, discriminatie en het doen van een valse aangifte. Omdat het delict mensenhandel vaak onder dezelfde feitcode geregistreerd wordt als het delict mensensmokkel worden deze twee delicten samengeteld en weergegeven bij de gewelds- en seksuele misdrijven. |
Overige indicatoren
Indicatoren en Streefwaarden:
Brandweer en rampenbestrijding
Doel: Waarborgen van een effectieve en professionele crisisorganisatie
- Aantal getrainde leden van de crisisorganisatie: 100% van de betrokkenen in 2025.
- Vanuit het project lokale implementatie (verder) in kaart brengen en organiseren van de benodigde middelen en randvoorwaarden (zoals bereikbaarheid- en beschikbaarheidsregeling, maar ook bijvoorbeeld ICT-middelen).
- Aantal oefeningen per jaar: minimaal twee crisisoefeningen per jaar.
- Evaluatie van de crisisorganisatie: jaarlijkse evaluatie en rapportage.
Veiligheid
Doel 1: Zorgen voor een veilige gemeente om te wonen, werken, ondernemen, recreëren en verblijven
- Boa’s zijn gekoppeld aan alle dertien wijken in Leidschendam-Voorburg
- Presentatie door boa’s op politiebureau, vier keer per jaar (samen met HTM en Staatsbosbeheer)
- Uitgevoerde en opgeleverde wijkveiligheidsscans, 13 scans in 2025 (100%)
- De wijkveiligheidsscans worden ook inzichtelijk gemaakt voor de inwoners
- Actieve buurtpreventieteams: Ieder jaar vindt een actuele themasessie plaats voor alle actieve buurtpreventieteams.
- Buurtpreventieteams worden, afhankelijk van het thema dat actueel is in de wijken, gekoppeld aan de boa’s en waar nodig andere inhoudelijke betrokken collega’s.
- Gedurende 2025 vindt inzet plaats op regionale speerpunten uit de Nota Veiligheid 2023-2026:
- Om ouderen weerbaar te maken, trainen wij hen in het eerste kwartaal op het gebied van cyberveiligheid
- In 2025 komt de ondermijningsboot naar LV. Hiermee willen we de bewustwording vergroten onder burgers en ondernemers.
- In 2025 organiseren we bewustwordingssessies in het kader van ondermijning voor onze interne collega’s
- In 2025 vindt een training plaats in het kader van weerbaar bestuur.
- In 2025 hebben alle VO-scholen in Leidschendam-Voorburg een kernteam Veiligheid waarin wordt gesproken over voorkomende casuïstiek
- In 2025 overleggen wij iedere twee maanden met de betrokken veiligheidspartners om tot vroegsignalering van overlast van jongeren op straat te komen.
- In 2025 zetten we een projectgroep op die zich bezig houdt met het in goede banen leiden van de NAVO top.
Doel 2: transparante, efficiënte en effectieve inzet van handhavers en handhavingsinstrumenten
- In het eerste kwartaal van 2025 vindt (besluitvorming voor) uitbreiding plaats van de bevoegdheden van de boa’s. Dit resulteer in een concreet handhavingsarrangement waarin de afspraken tussen gemeente en politie zijn geborgd.
- Start pilot “handhaving afval onder toepassing spoedeisende bestuursdwang” derde kwartaal 2025, voor de duur van één jaar.
- Reductie van de tijd die nodig is voor de (juridische) afhandeling als gevolg van aanschaf en inzet meer efficiënte module, doel tenminste 15%.
- In 2025 is en blijft de handhavingscapaciteit op orde (100%).
- Naast de verplichte scholing en training vindt, verdeeld over het 2025, verdere specialisatie plaats naar onderwerp. In 2025 worden ieder geval een ondermijningsboa opgeleid.
- Investeren in juridische slagkracht door middel van (bij)scholing en flexibele inzet
- In het kader van de Omgevingswet maken we samenwerkingsafspraken van vergunningverlening tot toezicht. Dit nemen we op in het VTH-beleid.
Doel 3: Op data-gebaseerde inzet van handhavers
- Start wijkgerichte inzet op thema’s op basis van verkregen data in combinatie met informatie van inwoners uit de wijk met ingang van eerste kwartaal 2025. Hiermee de eerste ervaringen opdoen en waar nodig bijsturen.
- Significante vermindering van de per wijk vastgestelde grootste ergernissen.
- Implementatie van een dashboard aan de hand waarvan handhavers resultaatgerichte inzet plegen. Start eerste kwartaal met volledige uitrol en ingebruikname tot en met vierde kwartaal 2025.
- In gebruik nemen dashboard eerste kwartaal 2025 en hiermee sturen voor de korte termijn (2025).
- Aan de hand van informatie die wordt verkregen uit het dashboard, in het derde en vierde kwartaal 2025 hieruit input leveren voor mogelijke beleidsaanpassingen en ten behoeve van de bepaling van de inzet zoals opgenomen dient te worden in het uitvoeringsprogramma 2026 (VTH beleid).
- Periodieke rapportage op basis van dashboardgegevens: elk kwartaal met ingang van eerste kwartaal 2025.
- In 2025 zetten we onze bouwtoezichttaken in op basis van data.