Paragrafen

Lokale heffingen

De uitgangspunten van het beleid voor de heffingen van gemeentelijke belastingen en tarieven zijn:

  • Lastendruk per belastingtarief onder het gemiddelde tarief van andere gemeenten in de regio Haaglanden met uitzondering van de toeristenbelasting;
  • Streven naar kostendekkende heffingen en lege;
  • Bij de berekening van het OZB-tarief uitvoering geven aan de meerjarenraming vanaf de kadernota 2022 (begroting 2022-2025) voor 2025.

Ontwikkelingen 2025-2028

Leges
Voor 2025 zijn de leges gemiddeld meer kostendekkend gemaakt dan voor 2024. Voor 2025 is dezelfde structuur van de legesverordening gehanteerd van de Omgevingswet als voor 2024. Hierbij is de modelverordening van de VNG gevolgd. Door de verwachte stijging van het aantal relatief grote bouwprojecten voor 2025 stijgen de opbrengsten van de leges in hoofdstuk 2 van de legesverordening meer waardoor deze leges iets meer dan 100% kostendekkend uitkomen. Voor nadere toelichting wordt verwezen naar het tarievenvoorstel.

Onroerende Zaak Belasting (OZB)

Conceptprogrammabegroting 2025-2028 en meerjarenraming 2025
In de conceptprogrammabegroting 2025-2028 is voor de hoogte van de OZB-opbrengsten rekening gehouden met nieuwbouw, sloop, leegstand, de inflatiecorrectie en de verwachte uitkomsten van de herwaardering 2025. Het verschil tussen de verwachte totale WOZ-waarde en de uiteindelijke definitieve WOZ-waarde kan leiden tot een verschil in gerealiseerde OZB-baten. Bovendien is in de tariefopbouw de verhoging van de OZB-opbrengsten verwerkt die in 2022 werd opgenomen in de meerjarenraming per 2025.

Gemiddelde lokale waardeontwikkeling
Voor deze waardebepaling zijn de beschikbare verkoopcijfers geanalyseerd die zijn gerealiseerd rond de waardepeildatum 1 januari 2024. Deze verkoopcijfers laten een gemiddelde waardestijging zien van 15% voor woningen. Voor niet-woningen is er een gemiddeld genomen lokale WOZ-waardeontwikkeling van 4%. Dit is een gevolg van de ontwikkelingen op de vastgoedmarkt.

Woningen
De gemiddelde lokale waardestijging van woningen voor 2025 is groter dan gemiddeld. De Waarderingskamer, die toezicht houdt op de uitvoering van de Wet WOZ, heeft een controle uitgevoerd. Hieruit is gebleken dat de WOZ-waarden van woningen binnen de gemeente het voorgaande jaar onder het marktniveau zijn vastgesteld. De gemiddelde lokale waardestijging 2025 is mede daardoor groter dan het landelijk gemiddelde.

Daarnaast is de waardestijging van woningen de afgelopen en komende jaren aanzienlijk. Deze waardestijging wordt normaliter gecorrigeerd met een tariefsdaling waardoor de woonlasten alleen stijgen met de inflatie. Voor 2025 wordt uitvoering gegeven aan hetgeen is vastgesteld in de kadernota 2022 (begroting 2022-2025) om het OZB-tarief in 2025 niet geheel te corrigeren (met 2% van de waardestijging). Dit betekent dat door een gemiddeld genomen lokale WOZ-waardestijging van woningen met 15% het OZB-tarief van eigenaren van woningen verminderd wordt met 13% in plaats van 15% en daarna wordt verhoogd met de CEP-indexatie van 4,87%. Hiermee wordt invulling gegeven aan de hogere opbrengstraming van de OZB in 2025 die in de meerjarenbegrotingen vanaf 2022 is opgenomen. Door het tarief eenmalig niet geheel te corrigeren (met 2% van de waardestijging) worden de OZB-inkomsten gecompenseerd.

Niet-woningen
De gemiddelde lokale waardestijging van niet-woningen voor 2025 is eveneens groter dan gemiddeld. Hierbij is ook gebleken dat de WOZ-waarden van niet-woningen binnen de gemeente het voorgaande jaar onder het marktniveau zijn vastgesteld. De gemiddelde lokale waardestijging 2025 is mede daardoor groter dan het landelijk gemiddelde. Daarnaast zijn de huurprijzen van de winkels in de The Mall of the Netherlands dit jaar aanzienlijk gestegen. Waardoor de gemiddelde lokale waardestijging van niet-woningen ook harder stijgt. Bovengenoemde verklaart het verschil in gemiddelde WOZ-waarde voor belastingjaar 2025 ten opzichte van belastingjaar 2024 dat relatief groter is dan verwacht.

Ook bij het berekenen van het OZB-tarief voor niet-woningen wordt normaliter gecorrigeerd met de gehele waardeontwikkeling, waardoor de woonlasten alleen stijgen met de inflatiecorrectie. Voor 2025 is uitvoering gegeven aan hetgeen is vastgesteld in de kadernota 2022 (begroting 2022-2025) om het OZB-tarief in 2025 niet geheel te corrigeren (met 2% van de waardestijging). Voor de OZB-tarieven van niet-woningen wordt een vergelijkbare aanpassing doorgevoerd als bij de OZB-tarieven van woningen. Dit betekent dat door een gemiddeld genomen lokale WOZ-waardestijging van niet-woningen met 4% het OZB-tarief van eigenaren van niet-woningen verminderd wordt met 2% in plaats van 4% en daarna verhoogd wordt met de CEP-indexatie van 4,87%. Hiermee wordt invulling gegeven aan de hogere opbrengstraming van de OZB in 2025 die in de meerjarenbegrotingen vanaf 2022 is opgenomen. Door het tarief eenmalig niet geheel te corrigeren (met 2% van de waardestijging) worden de OZB-inkomsten gecompenseerd.

Toeristenbelasting
Investeringen in de lokale voorzieningen komen ook ten gunste van toeristen. Met de toeristenbelasting kan daarom een deel van deze lokale voorzieningen bekostigd worden.De toeristenbelasting ligt nu op het niveau van de gemeente Den Haag.

Woonlasten
De woonlastenberekening geeft een goed inzicht in de veranderingen van de belangrijkste gemeentelijke heffingen en de consequenties ervan voor onze inwoners. Deze berekening volgt aan het einde van deze paragraaf.

Deze pagina is gebouwd op 10/09/2024 13:02:14 met de export van 10/09/2024 12:53:32